donderdag 1 juni 2017

De Boerekreek: dag 3

Hallo iedereen,
Woensdagochtend alweer ! Deze ochtend kreeg 1 meisjeskamer de taak om een ochtendgymnastiek op muziek in elkaar te boksen. Ze deden dit ietwat met lange tanden en enige verontwaardiging, want ze waren nog heel moe. Het zaklampfeestje dat ze gisterenavond laat nog gehouden hadden in de kamer zal hier zeker voor iets tussen gezeten hebben. 😉

Het beloofde opnieuw een prachtige zonnige dag te worden. Vandaag stonden er twee fietstochten en bezoeken op het programma.

Na het ontbijt nog even tanden poetsen, goed insmeren met zonnecrème en hop de fiets op naar Roland en Katrien in Watervliet.

Na een klein halfuurtje fietsen tussen de velden en genieten van het mooie landschap kwamen we aan op de Wilhelmushoeve.
We werden hartelijk verwelkomd.

Het werd een zeer boeiende voormiddag. We leerden de evolutie van bloesem tot appel (sap)… en mochten nadien ook even proeven van hun heerlijke appelsap dat ze maken. We kregen wat uitleg over de verschillende machines/tangen/hegscharen die Roland allemaal gebruikt. We mochten zelf ook even de soms zware toestellen hanteren.
Het "kampioenschap Hegschaarheffen" werd opnieuw door een meisje van onze klas gewonnen. Tja wie is er ook weer het sterke geslacht?!
😁
Met een grote focus en telkens een mooi gestrekte rug deed ze dit prima. Hoera !

Roland stelde verschillende vragen en de wiskunde lessen en oppervlakte/landmaten werden goed toegepast. Niet altijd even gemakkelijk, want de vermoeidheid begon bij sommigen stilaan wat toe te slaan en ook de sterk aanwezige zon maakte hen wat loom.

Rond 12u fietsten we terug naar De Boerekreek. Daarna onze fietsen stallen in de voorziene fietsruimte en dan ging het alweer richting refter voor het middagmaal.

Deze middag op het menu? Meloen met rauwe hesp – Kalkoenschnitzel met gebakken aardappelen en lentegroentjes en een donut als dessert.

Een goed uur later stonden we klaar met onze fietsen voor onze grote fietstocht naar Aardenburg. Google maps gaf 12 km aan. We spanden alvast onze kuiten ! Juf Ruth kwam ons vergezellen tijdens deze fietstocht. Super !

Met een stralende zon en hier en daar een wolkje was het zalig fietsen. Weinig wind, leuke route met plaatselijk verkeer en geen problemen onderweg. Het was een zeer fijne fietstocht.

Aangekomen in Aardenburg stalden we onze fietsen op de markt aan de kiosk en wandelden naar het Gallo-Romeins museum. We werden hartelijk verwelkomd door onze gids. We kregen eerst een korte uitleg, bekeken een filmpje en nadien mochten we in groepjes een speurtocht doen doorheen het museum aan de hand van een vragenlijst.
Die werd nadien nog even kort overlopen. We leerden veel bij. Buiten in de mooie tuin genoten we nog even van het zonnetje en ons vieruurtje (fruitsapje en frangipane).

Omstreeks 16u waren we dan volledig klaar om de terugweg aan te vangen. De kilometers en de warmte begon bij sommigen toch wel serieus door te wegen, maar in 1 vlotte tocht bleven we doorgaan. Extra stops dienden niet te worden ingelast; ook al deden de zitvlakken hier en daar wat pijn.
24 km fietsen is natuurlijk niet niets !
Velen waren dan ook blij toen de watertoren in zicht kwam. De Boerekreek was nu immers vlakbij.

De fietsen gingen vlug op stal, we speelden nog even buiten, douchten en maakten stilaan al een stuk van de valiezen. Om 18u stond er als avondeten pita met groentjes op het menu.
Na het avondeten kregen de kinderen de opdracht om hun koffers verder in te pakken en de kamer proper te maken. Laat ons zeggen dat de ene kamer beduidend meer tijd nodig had dan de andere… ;-)

Ondertussen kregen we ook bezoek van juf Carol en juf Jolien. Altijd leuk om bekende gezichten te zien hier op De Boerekreek.

Om 19u30 startte de fuif. Iedereen had zijn mooiste kledij aangetrokken en de jongens en meisjes stonden in een mum van tijd op de dansvloer. Er werd heel veel plezier gemaakt. Ze mochten vooraf verzoeknummers doorgeven aan dj meester Jelle. En jaja er werd ook geslowd. Al was er enige paniek bij sommigen toen ik langskwam met mijn fototoestel.

Om 21u was de fuif afgelopen en gingen de kinderen naar hun kamers. Tanden poetsen, pyjama aan en … we dienden zelden nog terug binnen te gaan in een kamer. Zouden ze een beetje moe worden? :-)

Morgen beginnen we aan onze laatste dag hier op De Boerekreek ! Er staat opnieuw veel sport op het programma. Fijne vooruitzichten dus.

Foto's van vandaag kunnen jullie hier bekijken.